August 8, 2020

For some years, Subir Bhowmik has been engaged in a fierce propaganda campaign, involving Bangladesh Army. This propaganda is quite strange. He writes an article under a pseudonym. Or, he uses a ghostwriter to write it. Later he writes another article under his byline refuting the points of the first article.

Along with some other journalists associated with the Netra News, I featured in one of Subir Bhowmik’s recent articles.

I was forced to leave Bangladesh for political reasons. For different reasons, many others from Bangladesh had to move to exile, too. In one of his stories, Bhowmik involved me with other exiled Bangladeshis, without any evidence.

Many believe, all those who have been forced to leave Bangladesh in recent years are the followers of an identical political ideology. This is completely untrue. I am totally independent, having no alliance with any group or party. Prof A K M Wahiduzzaman and some others associated with the Netra News- who are in exile- happen to be my friends. But in no way have I ever politically aligned with them.

On the issues related to politics and the armed forces of Bangladesh, Subir Bhowmik has written many propaganda-driven stories. I strongly condemn his corrupt and unprofessional journalistic practice.

Let me affirm this unequivocally that I have never been involved in any real, false or partly true incident related to the Bangladesh Army.

I work independently as a rights activist. I do not work for any country, party or group.

Bhowmik has to be held accountable for his stories or reports that feature me and are based on rumours or fake news.

Click here to read the original Facebook post

বেশ কিছুদিন আগে থেকে সুবীর ভৌমিক বাংলাদেশের সেনাবাহিনীকে জড়িয়ে বেশ কিছু প্রবল প্রপাগাণ্ডা চালাচ্ছে। এই প্রপাগাণ্ডা বেশ অদ্ভুত। সে একটা আর্টিকল নিজে ছদ্মনামে লিখছে বা ঘোষ্ট রাইটারকে দিয়ে লেখাচ্ছে, তারপরে আবার স্বনামে আর্টিকল লিখে প্রথম সেই লেখার বক্তব্য রিফিউট বা খারিজ করছে। এর মধ্যে একটা আর্টিকলে সরাসরি আমার নাম উল্লেখ করে আমাকে জড়ানো হয়েছিলো। সেখানে নেত্র নিউজের সাথে সংশ্লিষ্ট কিছু সাংবাদিকের নামও ছিলো।

আমি বাংলাদেশ থেকে রাজনৈতিক কারণে বিতাড়িত। এমনি অনেক কারণে আরো অনেকে দেশ থেকে বিতাড়িত হয়েছে। সুবীর ভৌমিক তার গল্পগুলো লেখার সময়ে বাংলাদেশ থেকে বিতাড়িত লোকগুলোর সাথে কোন প্রমাণ ছাড়াই আমার নামও জড়িয়ে দিয়েছে।

বিদেশে আমরা যারা রাজনৈতিক কারণে বিতাড়িত হয়ে আছি, বাইরে থেকে মনে হতে পারে, আমাদের সবার রাজনীতি এক; অথবা আমরা এখন একই রাজনীতি করি। কিন্তু এই ধারণা শতভাগ ভুল ও ভিত্তিহীন।

আমি কোন দল বা গ্রুপের সাথে যুক্ত নই। এ কে এম ওয়াহিদুজ্জামান এবং নেত্র নিউজের সাথে সংশ্লিষ্ট কয়েকজনসহ দেশ থেকে বিতাড়িত অনেকেই আমার বন্ধু। কিন্তু আমরা একই রাজনীতি করিনা, কখনো করিনি।

সুবীর ভৌমিক বাংলাদেশের রাজনীতি এবং সেনাবাহিনীকে নিয়ে এই ধরণের প্রপাগান্ডামূলক গল্প লিখেছে বহুবার। আমি সুবীর ভৌমিকের এই অসাধু ও অপেশাদারি সাংবাদিকতার তীব্র নিন্দা করি।

আমি দ্ব্যর্থহীনভাবে বলতে চাই বাংলাদেশের সেনাবাহিনীকে নিয়ে কোন সত্য, মিথ্যা বা অর্ধ সত্য ঘটনার সাথে আমার কখনো কোন সম্পর্ক ছিলোনা, এখনোও নাই।

অ্যাক্টিভিস্ট হিসেবে আমি যা করি, তা আমার একক কাজ। কোন দল, গোষ্ঠী, দেশ, রাজনৈতিক দল কারোর সাথেই আমার কোন সংশ্লিষ্টতা নেই।

অতএব অনুমানে আমার সম্পর্কে কোন ভুল সংবাদ বা গুজব প্রচার করলে তার দায়িত্ব সুবীর ভৌমিককেই নিতে হবে।

লেখাটির ফেইসবুক ভার্সন পড়তে চাইলে এইখানে ক্লিক করুন

Add comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *