Bright young publisher abducted by RAB

Men from Detective Branch or DB picked up Noor Mohammad, managing director of Guardian Publications from his office in Dhaka at around 4.20 pm yesterday. The men who picked him up introduced themselves as members of DB. But, this video shows that it was some RAB (Rapid Action Battalion) members who took him away.

Noor Mohammad had been arrested by police in Bogra once in the past. This young man has been known as a promising publisher in a short span of his career. He publishes books in the liberal Islamic genre. Guardian Publications published two of my books. I have all along been impressed by Noor’s enthusiasm, innovative ideas and modesty.

Noor happens to hail from my native town of Bogra. I knew him from the time when he was much younger, before he launched Guardian Publications. Noor should be released without delay. Human rights and press freedom organisations across the world should raise their voice against the abduction and illegal detention of this publisher by the State forces in Bangladesh.

Click here to read the original Facebook post

কাল বেলা ৪:২০ মিনিটে গার্ডিয়ান পাবলিকেশনের ম্যানেজিং ডিরেক্টর নুর মোহম্মদকে ডিবি পুলিশের একটি দল গার্ডিয়ানের ঢাকা অফিস থেকে তুলে নিয়ে গেছে। ভিডিওতে দেখুন ডিবি পরিচয়ে তুলে নেয়া হয়েছে কিন্তু পরে নীচে অপেক্ষমান র‍্যাবের হাতে তুলে দেয়া হয়েছে।

এর আগেও নুর মোহম্মদকে বগুড়া থেকে পুলিশ গ্রেফতার করেছিলো। এই তরুণ প্রতিশ্রুতিশীল প্রকাশক প্রকাশনার জগতে খুব অল্প সময়েই সাড়া ফেলে দিয়েছিলো। গার্ডিয়ান মুলত লিবারাল ইসলামী ঘরানার বই ছাপাতো। গার্ডিয়ান আমার দুইটা বই প্রকাশ করেছিলো। প্রথম থেকেই আমি এই তরুণের উদ্যম, ইনোভেটিভ আইডিয়াতে এবং সর্বোপরি বিনয় দেখে মুগ্ধ হতাম।

ঘটনাচক্রে তাঁরও বাড়ি বগুড়ায়। বগুড়ার একজন ছোট ভাই হিসেবেই তাঁর সাথে প্রথম পরিচয় তখনো সে গার্ডিয়ান পাবলিকেশন শুরু করেনি। আমি অবিলম্বে নুর মোহম্মদের মুক্তি চাই। সারা পৃথিবীর সকল মানবাধিকার সংগঠন এবং প্রেস ফ্রিডম রাইটস গ্রুপকে আমি এই গ্রেফতারের বিরুদ্ধে সরব হওয়ার আহবান জানাই।

লেখাটির ফেইসবুক ভার্সন পড়তে চাইলে এইখানে ক্লিক করুন

Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Feeling social? comment with facebook here!

Subscribe to
Newsletter