Want to get latest blog from Pinaki Bhattacharya?
We will send you emails!
Subscribe!

Actually we will not spam you and keep your personal data secure

July 11, 2020

In Bangladesh, a specialist doctor and assistant professor of medicine Dr Ehsanul Karim has died of COVID-19. At a point when he knew that he was approaching death, he told one of his students who was around: “Nooruddin, please don’t go away from me. I feel excruciating pain. This is my last wish: please stay around me and ensure my painless death. I want a painless death. Please help me get rid of this pain.”

Unfortunately, Dr Karim died a very painful death.

During this period of pandemic, Sheikh Hasina has not bothered to ensure minimal medical care for the citizens of the country. Dr Karim’s painful death shows how even the medical professionals are dying painful deaths in Bangladesh. Without ensuring medical protection of the doctors, Sheikh Hasina kept herself busy lighting firecrackers and celebrating the birth centenary of her father Sheikh Mujib.

We all know, how leaders and workers of Hasina’s party looted relief materials which were meant for lockdown-affected poor people. Her pet media outlets identified the critics of the government as ‘mischievous rumourmongers’. The government even filed suits against those who criticised the government for failing to manage the crisis triggered by the outbreak of COVID-19. And, her ministers and bureaucrats kept saying Bangladesh was ready to manage the crisis of the pandemic with international level expertise.

Many or most of the deaths were preventable. Hasina government should face trial for the mass killing of people.

Click here to read the original Facebook post

বাংলাদেশের একজন বিশেষজ্ঞ চিকিৎসক ডাঃ এহসানুল করিম, সহযোগী অধ্যাপক, মেডিসিন, করোনাতে আক্রান্ত হয়ে মারা গেছেন। তিনি যখন বুঝতে পারছিলেন মৃত্যু আসন্ন তখন তাঁর ছাত্র যিনি চিকিৎসার সময় পাশে ছিলেন তাকে বলেছিলেন:

“নুর উদ্দীন, প্লিজ আমার পাশ থেকে সরবেন না। আমার অনেক কষ্ট হচ্ছে। আমার শেষ চাওয়া আপনি পাশে থেকে থেকে আমার পেইনলেস ডেথ এনশিওর করেন। প্লিজ, আমি পেইনলেস ডেথ চাই। আমার যেন আর কষ্ট না হয় প্লিজ’’

দুর্ভাগ্যজনকভাবে এহসানুল করিম খুব কষ্ট পেয়েই মারা গেছেন।

এই মহামারীকালে পুরো দেশের মানুষের ন্যূনতম চিকিৎসাসেবা, চিকিৎসকদের পর্যাপ্ত সুরক্ষা নিশ্চিত না করে শেখ হাসিনা আতশবাজি জ্বালিয়ে তার পিতা শেখ মুজিবের জন্মশতবর্ষ পালন করেছে। তার দলের লোকেরা করোনাকালে রাষ্ট্রীয় ত্রাণের ব্যাপক লুটপাট করেছে, তার পোষ্য মিডিয়া সরকারের সমালোচকদের গুজব সৃষ্টিকারী বলে সামাজিকভাবে হেয় করেছে, মামলা দিয়েছে আর তার মন্ত্রী আমলারা সারাক্ষণ বলে গেছে করোনা মোকাবেলায় বাংলাদেশের বিশ্বমানের প্রস্তুতি আছে।

প্রতিরোধযোগ্য সকল মৃত্যুর জন্য হাসিনা সরকারের গণহত্যার দায়ে বিচার হওয়া প্রয়োজন।

লেখাটির ফেইসবুক ভার্সন পড়তে চাইলে এইখানে ক্লিক করুন

Add comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *