Now a ruling coalition partner says the election was manipulated

Now a ruling coalition partner says the election was manipulated
Pinaki Bhattacharya

Right from the day of the polling, opposition parties said that the December 30 general election was massively rigged. Shocking many, now, Jatiya Samajtantrik Dal (JSD), a constituent party in the ruling Awami League-led coalition, has said the election was tainted. Ballot boxes were secretly filled on December 29 night, the party said.

“All parties and the people took part in the election enthusiastically. But, after the election was over, the whole nation is drowned in sadness. This is largely because one over-enthusiastic section of the administration stuffed the ballot boxes with fake votes during the night before the polling day and indulged in many related irregularities,” a JSD statement said.

Now several questions surrounding the rigging are surfacing. Did the administration indulge in rigging without any directive from high-ups? Certainly, a corresponding directive came from the higher authority. Who exactly are they who issued the directive? Who controlled the administration during the polling?

Click here to read the original Facebook post

শুধু বিরোধী দল সমূহই নয় এখন আওয়ামী লীগের জোটসঙ্গী জাসদ ও বলছে নির্বাচন ছিলো কলঙ্কিত। তারাও বলছে আগের রাতে ভোট বাক্স ভরা হয়েছে।

সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ কথা যেটা জাসদ বলছে তা হচ্ছে, এটা করেছে বা জালিয়াতি করে ভোট বাক্স ভরেছে প্রশাসনের অতি উৎসাহী এক অংশ।

প্রশাসন যে ভোট বাক্স ভরেছে এবং ন্যক্কারজনক ভাবে রাষ্ট্রযন্ত্রকে ভোট ডাকাতির কাজে ব্যবহার করা হয়েছে সেটা তো আমরা আগে থেকেই বলে আসছি। এখন আওয়ামী লীগের জোট সঙ্গীও ঠিক একই কথা বলছে। এখন প্রশ্ন হচ্ছে এই প্রশাসন কোন নির্দেশনা ছাড়াই কি এই কাজ করেছে? এই নির্দেশনা কার কাছে থেকে এসেছে? প্রশাসন কার নিয়ন্ত্রণে ছিলো? জাসদের বিবৃতির চুম্বক অংশ পাঠকের জন্য তুলে ধরলাম।

“দেশের সকল রাজনৈতিক দল ও জনগণ উদ্দীপনা ও আশা নিয়ে অংশগ্রহণ করলেও নির্বাচনের পরে বিষন্নতায় আক্রান্ত হয়েছে গোটা জাতি। এর মূল কারণ হচ্ছে প্রশাসনের এক শ্রেণির অতি উৎসাহী অংশ ভোটের পূর্ব রাত্রেই ভুয়া ভোটের মাধ্যমে ব্যালট বাক্স ভর্তি করে রাখাসহ নানা অনিয়ম সংঘটিত করেছে।

লেখাটির ফেইসবুক ভার্সন পড়তে চাইলে এইখানে ক্লিক করুন

 

Print Friendly, PDF & Email
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Comment