Their campaign that I stand against modernism and secularism is completely wrong

Three days ago, on Facebook, I shared a video that showed a college principal dancing with some girl students. It was an enlightenment of the poor, I noted there. Some could not understand what exactly I wrote and ended up distorting its meaning. So, I am explaining what exactly I wanted to mean.

Dance is an aesthetic subject. I have no problem with dance as such. I love to watch ballet and go to cabaret. In the case of this video, the problem is that here nobody is dancing in the real sense. This is the problem with the so-called modernists and secularists in Bangladesh.

They want to dance, but do not happen to know how to dance. They do not understand what secularism exactly means, but they want to be identified as secular. Finally they end up doing something that turns them into a band of jokers. They want to dance. But, they also want not to be distant from Islam.

This is unfortunate that many do not want to understand what I narrate or explain in simple words. And, often they keep campaigning that I am standing against modernism and secularism.

Click here to read the original Facebook post

আমি তিন দিন আগে কিছু ছাত্রীর সাথে একটা কলেজের অধ্যক্ষের নাচের ভিডিও শেয়ার করে বলেছিলাম এটা গরীবের এনলাইটেনমেন্ট। আমার ফেইসবুকের স্টেইটাস অনেকেরই বুঝতে সমস্যা হয় বা তার ভুল ব্যাখ্যা দাঁড় করানো হয়। সে জন্য আমিই এর ব্যাখ্যা দিচ্ছি।

আমি এটা বলিনি যে নাচ বিষয়টা পরিত্যাজ্য। নাচায় কোন সমস্যা নাই। নাচ অবশ্যই একটা নান্দনিক বিষয়। আমি নিজেই ব্যালে দেখতে পছন্দ করি, ক্যাবারেতেও যাই।

সমস্যা হচ্ছে এই ভিডিওতে যাদের দেখছি তারা কেউই নাচতে পারছে না। এটাই বাংলাদেশের সো-কল্ড মডার্নিষ্টদের এবং সেক্যুলারপন্থীদের সমস্যা। তারা নাচতে চায়, কিন্তু জানেনা কিভাবে নাচতে হয়।

সেক্যুলারিজম কী তারা সেটা জানেইনা, কিন্তু সেক্যুলারপন্থী হইতে চায়। শেষ পর্যন্ত তাদের কর্মকাণ্ড একটা জোকারিতে পরিণত হয়। সে নাচতেও চায় আবার ইসলামও চায়।

এটা দুঃখজনক যে অনেকে আমার এই খুব সরল কথাটাও বুঝতে পারেন না। এবং, আমাকে মডার্নিজমের শত্রু, স্যেকুলারিজমের শত্রু বলে তারা প্রচার চালায়।

লেখাটির ফেইসবুক ভার্সন পড়তে চাইলে এইখানে ক্লিক করুন

Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Feeling social? comment with facebook here!

Subscribe to
Newsletter